Definer Multilateral Trading System


Referanser i tidsskrifter arkiv. Finansministerene i Gruppen Seven G-7-landene møter lederne av Verdensbanken og fire regionale utviklingsbanker i Roma neste måned for å presse for reform av de multilaterale utlånsbyråene og forbedre utviklingseffektiviteten. Bistand, internasjonale økonomiske kilder sa torsdag. SAMMEN HANDSHAKE MULTILATERALT SAMARBEID I ARAB-ISRAELI FREDSPROSESS Av Dalia Dassa Kaye publisert av Columbia University Press ISBN 0 231 12003 6 pris 12.Civil Society, FN og Multilateral Future, redigert av John WA langvarig multilateral forhandling rettet mot Kina s inntreden i Verdenshandelsorganisasjonen WTO vil gjenopptas på Nov. Verdensbanken og IMF har en tendens til å være for forsiktig og har dermed opptrådt som en bremse på remisjon av multilateral gjeld. Fordi krisen er global opprinnelse, det er på radarskjermer av multilaterale banker. Men hvis det utenlandske landets politiet kan hjelpe med en etterforskning men ikke politisk-politi-grunnlag, kan byråer bruke mer formelle prosedyrer, spesielt gjensidig bistand, multilaterale avtaler, brevrevjennelse, utøvende avtaler og utlevering. Med liten motstand fra Washington klarte Beijing å få medlemmer av De forente nasjoner å godta menneskerettighetsdialoger med individuelle utenlandske regjeringer i stedet for multilateralt press. MULTILATERALE handelsforhandlinger har redusert gjennomsnittlige tariffer i industrilandene nesten syvfoldige siden slutten av andre verdenskrig. har generelt anerkjent sine forpliktelser til multilaterale avtaler, som for eksempel GATT , forfatteren hevder at U. OECDs organisasjon for økonomisk samarbeid og utvikling har påbegynt forhandlinger om å skape en multilateral avtale som vil gi et omfattende rammeverk for internasjonale investeringer. Om lag 50 milliarder lånes hvert år av de multilaterale finansinstitusjonene MFIer som Verdensbanken , International Finance Corporation, European Bank for Reconst fornyelse og utvikling, den asiatiske utviklingsbanken og den interamerikanske utviklingsbanken. VERDENSHANDELSORGANISASJON. UNDERSTÅENDE WTO-BASISET Prinsipper for handelssystemet. WTO-avtalene er lange og komplekse fordi de er juridiske tekster som dekker et bredt spekter av aktiviteter. De handler med landbruk, tekstiler og klær, bank, telekommunikasjon, offentlige innkjøp, industristandarder og produktsikkerhet, matavstandsregler, immateriell eiendom og mye mer. Men en rekke enkle, grunnleggende prinsipper går gjennom alle disse dokumentene. Disse prinsippene er grunnlaget for det multilaterale handelssystemet. En nærmere titt på disse prinsippene. Klikk på for å åpne et element. Et tre for navigering på stedet vil åpne her hvis du aktiverer JavaScript i nettleseren din. 1 Mestbegunstigede nasjon MFN behandler andre mennesker likt Under WTO-avtalene, land kan ikke normalt diskriminere mellom sine handelspartnere Gi noen en spesiell tjeneste, for eksempel et lavere tilbud ms avgiftssats for en av sine produkter, og du må gjøre det samme for alle andre WTO-medlemmer. Dette prinsippet er kjent som mestbegunstigede nasjon MFN-behandling se boks. Det er så viktig at det er den første artikkelen i den generelle avtalen om Tariffer og handel GATT som regulerer varehandel MFN er også en prioritet i den generelle avtalen om handel med tjenester GATS artikkel 2 og avtalen om handelsrelaterte aspekter av immaterielle rettigheter TRIPS artikkel 4, selv om prinsippet i hver avtale håndteres litt Forskjellig Sammen de tre avtalene dekker alle tre hovedområdene for handel som håndteres av WTO. Noen unntak er tillatt. For eksempel kan landene opprette en frihandelsavtale som bare gjelder for varer som handles innenfor gruppen som diskriminerer varer utenfor. Eller de kan gi utviklingsland særlig tilgang til sine markeder Eller et land kan øke barrierer mot produkter som anses å bli handlet urettferdig fra bestemte land og i s ervices, land er tillatt, i begrensede tilfeller, å diskriminere. Men avtalene tillater bare disse unntakene under strenge forhold. Generelt betyr MFN at hver gang et land senker en handelsbarriere eller åpner et marked, må det gjøre det samme varer eller tjenester fra alle sine handelspartnere, enten rike eller fattige, svake eller sterke.2 Nasjonal behandling Behandling av utlendinge og lokalbefolkningen likt Importerte og lokalt produserte varer bør behandles likt etter at utenlandske varer har kommet inn på markedet. Det samme gjelder for utenlandske og innenlandske tjenester og til utenlandske og lokale varemerker, opphavsrett og patenter Dette prinsippet om nasjonal behandling som gir andre samme behandling som egne statsborgere finnes også i alle de tre viktigste WTO-avtalene GATT-artikkel 3 GATS artikkel 17 og artikkel 3 av TRIPS, selv om prinsippet håndteres litt annerledes i hver av disse. Nasjonal behandling gjelder kun en gang et produkt, en tjeneste eller en vare av immateriell rettighet har gått inn i markedet. Derfor er det ikke et brudd på nasjonal behandling at det pålegges toll på en nasjonal behandling, selv om lokalt produserte produkter ikke belastes med en tilsvarende skatt. Frykt handel gradvis gjennom forhandlinger tilbake til toppen. av de mest åpenbare midler for å oppmuntre handel. De berørte hindringene omfatter toller eller tariffer og tiltak som for eksempel importforbud eller kvoter som begrenser mengder selektivt. Fra tid til annen er det også blitt diskutert andre problemer som byråkrati og valutapolitikk. Siden GATT s skapelse i 1947-48 har det vært åtte runder av handelsforhandlinger En niende runde, under Doha utviklingsagenda, er nå i gang I begynnelsen fokuserte de på å senke tolltoll på importerte varer Som et resultat av forhandlingene, i midten av 1990-tallet industrilandene har tariffene på industrivarer falt jevnt til under 4. Men i løpet av 1980-tallet hadde forhandlingene utvidet til å dekke ikke - Tollbarrierer på varer og til de nye områdene som tjenester og intellektuell eiendom. Å opprette markeder kan være fordelaktige, men det krever også tilpasning. WTO-avtalene tillater land å innføre endringer gradvis, gjennom gradvis liberalisering. Utviklingsland blir vanligvis gitt lengre tid til å oppfylle sine forpliktelser. Forutsigbarhet gjennom bindende og gjennomsiktighet tilbake til toppen. Noen ganger kan lovende å ikke oppnå en handelsbarriere være like viktig som å senke en, fordi løftet gir bedrifter et tydeligere bilde av deres fremtidige muligheter. Med stabilitet og forutsigbarhet oppfordres investeringer, jobber er opprettet, og forbrukerne kan fullt ut nyte fordelene av konkurransevalg og lavere priser. Det multilaterale handelssystemet er et forsøk av regjeringer for å gjøre forretningsmiljøet stabilt og forutsigbart. Uruguay-runden økte bindinger. Antallet av takster som var bundet før og etter 1986-94 forhandlingene. Disse er takstlinjer, så prosentandeler ikke vektes i henhold til handelsvolum eller verdi. I WTO, når landene er enige om å åpne sine markeder for varer eller tjenester, binder de sine forpliktelser. For varer er disse bindingene takster for tolltariffer. Noen ganger land skatt importere til priser som er lavere enn de bundne prisene Ofte er dette tilfellet i utviklingsland I utviklede land er prisene faktisk belaste og de bundne prisene en tendens til å være det samme. Et land kan endre sine bindinger, men bare etter å ha forhandlet med sine handelspartnere, noe som kan bety at de kompenserer dem for tap av handel En av prestasjonene i Uruguay-rundens multilaterale handelsforhandlinger var å øke mengden handel under bindende forpliktelser se tabell I landbruket har 100 av produkter nå bundet tariffer Resultatet av alle Dette er en vesentlig høyere grad av markedssikkerhet for handelsmenn og investorer. Systemet forsøker å forbedre forutsigbarheten og stabiliteten på andre måter som w ell En måte er å motvirke bruken av kvoter og andre tiltak som brukes til å fastsette begrensninger på importmengder. Administrerende kvoter kan føre til mer rødt tape og anklager om urettferdig spill. En annen er å gjøre landets handelsregler så klare og offentlige som mulig. Mange WTO-avtaler krever at myndighetene offentliggjør sine retningslinjer og praksis offentlig i landet eller ved å varsle WTO. Den regelmessige overvåking av nasjonal handelspolitikk gjennom handelspolitikkens gjennomgangsmekanisme gir et ytterligere middel til å oppmuntre til åpenhet både internasjonalt og på multilateralt nivå. WTO er noen ganger beskrevet som en frihandelsinstitusjon, men det er ikke helt nøyaktig. Systemet tillater tariffer og, under begrensede omstendigheter, andre former for beskyttelse. Det er mer presist at det er et system med regler for åpen, rettferdig og uforstyrret konkurranse. Reglene om Ikke-diskriminering MFN og nasjonal behandling er utformet for å sikre rettferdige handelsvilkår. Også de er o n Dumping eksporterer til under kostnad for å få markedsandeler og subsidier. Problemene er komplekse, og reglene prøver å etablere det som er rettferdig eller urettferdig, og hvordan regjeringer kan reagere, særlig ved å belaste ytterligere importavgifter beregnet for å kompensere for skader forårsaket av urettferdig handel. Mange av de andre WTO-avtalene tar sikte på å støtte rettferdig konkurranse innen landbruk, intellektuell eiendom, tjenester, for eksempel Avtalen om offentlige anskaffelser en plurilateral avtale fordi den er signert av bare noen få WTO-medlemmer utvider konkurransebestemmelser til kjøp av tusenvis av regjeringer enheter i mange land og så videre. Oppmuntring til utvikling og økonomisk reform tilbake til topp. WTO-systemet bidrar til utvikling På den annen side trenger utviklingsland fleksibilitet i tiden de tar for å implementere systemets avtaler og avtalene selv arver tidligere. GATT-bestemmelser som tillater spesiell assistanse og handelsvilkår for utviklingsland. Over tre fjerdedeler av WTO-medlemmer er utviklingsland og land i overgang til markedsøkonomier I løpet av syv og et halvt år av Uruguay-runden, implementerte over 60 av disse landene handelsliberaliseringsprogrammer autonomt Samtidig var utviklingsland og overgangsøkonomier mye mer aktiv og innflytelsesrik i Uruguay-rundens forhandlinger enn i noen forrige runde, og de er enda mer i dagens Doha-utviklingsagenda. I slutten av Uruguay-runden var utviklingslandene forberedt på å ta på seg de fleste forpliktelsene som kreves av utviklede land Men avtalene ga dem overgangsperioder for å tilpasse seg de mer ukjente og kanskje vanskelige WTO-bestemmelsene, spesielt for de fattigste, minst utviklede landene. En ministerbeslutning vedtatt i slutten av runden sier at bedre land burde akselerere implementere markedsadgangsforpliktelser på varer eksportert av minst utviklede land, og det ser ks økt teknisk assistanse for dem Mer nylig har utviklede land begynt å tillate tollfri og kvotefri import for nesten alle produkter fra minst utviklede land. Alt i alt går WTO og dets medlemmer fortsatt gjennom en læringsprosess. dagens Doha utviklingsagenda inkluderer utviklingslandene bekymringer om vanskelighetene de står overfor i gjennomføringen av Uruguay-rundens avtaler. Handelssystemet skal være. uten diskriminering bør et land ikke diskriminere mellom handelspartnerne som gir dem like mestbegunstigede nasjoner eller MFN-status og det bør ikke diskriminere mellom egne og utenlandske produkter, tjenester eller statsborgere som gir dem nasjonal behandling. Frie barrierer kommer ned gjennom forhandlinger. Forutsigbare utenlandske selskaper, investorer og regjeringer bør være sikre på at handelsbarrierer inkludert takster og ikke-tariff barrierer ikke bør heves vilkårlig Tollsatser og markedsåpningsforpliktelser er bundet i WTO . Mer konkurransedyktig motvirke urettferdig praksis som eksportsubsidier og dumpingprodukter til under pris for å få markedsandel. Mer gunstig for mindre utviklede land, noe som gir dem mer tid til å justere, større fleksibilitet og spesielle privilegier. Dette høres ut som en motsetning Det foreslår spesiell behandling , men i WTO betyr det faktisk at diskriminering behandler nesten alle like. Dette er hva som skjer Hvert medlem behandler alle de andre medlemmene likt som mestbegunstigede handelspartnere Hvis et land forbedrer fordelene det gir til en handelspartner, har det å gi den samme beste behandlingen til alle de andre WTO-medlemmene, slik at de alle forblir mest favoriserte. Mestbegunstigede nasjoner MFN-status betyr ikke alltid likebehandling De første bilaterale MFN-traktatene opprettet eksklusive klubber blant landets mest favoriserte handel partnere Under GATT og nå WTO er MFN-klubben ikke lenger eksklusiv. MFN-prinsippet sikrer at hvert land behandler over 140 medarbeider s. Likevel er det noen unntak. Multilateral trading facility - MTF. What er en multilateral trading facility - MTF. A multilateralt trading anlegg MTF er et handelssystem som muliggjør utveksling av finansielle instrumenter mellom flere parter Multilaterale trading fasiliteter tillater kvalifiserte kontraktsdeltakere å samle og overføre en rekke verdipapirer, spesielt instrumenter som ikke har et offisielt marked Disse fasilitetene er ofte elektroniske systemer kontrollert av godkjente markedsoperatører eller større investeringsbanker. Traders vil vanligvis sende ordrer elektronisk, der en matchende programvaremotor brukes til å parre kjøpere med selgere. BREAKING DOWN Multilateral Trading Facility - MTF. Multilateral trading facilities tilbyr private investorer og investeringsselskaper et alternativt sted for handel på formelle børser. I tillegg har MTFer mindre restriksjoner rundt adgangen til finansielle instrumenter for handel, slik at deltakerne kan utveksle mer eksotiske eiendeler.

Comments

Popular posts from this blog

Best Forex Trading Sider

Forex Meglere In Dubai

Forex Trade Blogger